پرسش و پاسخ مهدوی

پاسخی به سوال مطرح شده که در قسمت نظرات

بعضی از روایت در خصوص ویژگی یاران حضرت ،نشان می دهد منتظران و یاوران باید از روحیات و خصوصیات عالیه برخوردار باشند، چنین روحیاتی در خود سراغ نداریم و با وجود بعضی از گناهان کبیره انتظار و امید داریم جزء یاوران حضرت باشیم آیا این اندیشه درست است و توبۀ این طور انسانها پذیرفته است؟

   احساس گناه خود یک فضل و رحمت است از طرف خدا و اینکه انسان بداند  که گنهکار است و در صدد برآید که همانند انسان در حال غرق شدن، راه نجاتی برای خود پیدا کند؛ یک توفیق الهی است و به تعبیرقرآن توبۀ الهی است بر انسان، نکته دیگر اینکه راه توبه همیشه باز است و هرگاه انسان متوجّه شود تا به حال اشتباه می کرده، امکان بازگشت به سمت مسیر اصلی بندگی وجود دارد.

  توبه بازگشت به سوى خداست از آنچه دورى مى آورَد، از آنچه پلیدى به بار مى نشانَد، ازآنچه آدمى را از باران رحمت خدا محروم مى سازد.

 نمونۀ بارز این مطلب "حُر" است که در روز عاشورا به اشتباهش پی برده،و جزءِ شهداءِ کربلا محسوب می شود.بسیاری بر این باورند که وی تحت تاثیر سخنان امام تغییر جبهه دادو به  یاری ایشان شتافت امّا حقیقت آن است که این روحِ معیّت که در «حرّ» تجلّی کرد؛تحت  تاثیر تربیت تکوینی امام معصوم در او پدید آمده بود نه تربیتی که از راه درس وکتاب ومدرسه حاصل می شود.باشد که ما هم در توسلّمان به معصومین از روح معیّت بهره مند شویم.

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند    آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند

 اما مهمتر از این یک نمونۀ قرآنی هم وجود دارد و آن  برادران حضرت یوسف علیه السلام بودند که هم پسران و هم برادران پیامبر بودند، و چند گناه کبیره مرتکب شدند؛ مثل 1- دروغ گفتن به پیامبر خدا 2- قصد کشتن پیامبر خدا 3- آزار و اذیّت روحی و جسمی به پیامبران و 4-  تهمت زدن به پیامبر ، اما زمانی که از کار خود پشیمان شدند و به یعقوب گفتند :برای ما طلب استغفار کن، پدر فرمود:

«قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّیَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»؛  به زودی از پروردگارم برایتان طلب آمرزش می کنم.قطعاً اوست که  بسیار  آمرزنده و مهربان است.

و یا زمانی که آنان توبه کنان به حضرت یوسف گفتند: «قالوا تَاللّهِ لَقَدْ آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنَا وَإِن کُنَّا لَخَاطِئِینَ»

حضرت فرمودند: «قَالَ لاَ تَثْرَیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَکُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ »

فرمود: امروز بر شما هیچ سرزنشى نیست ‏خدا شما را مى‏آمرزد و او مهربانترین مهربانان است.

پس  میتوان نتیجه گرفت که :

توبه و بازگشت اگر حقیقی و از عمق جان و درک و فهم باشد دریای رحمت خداوند را به تلاطم می اندازد و هر خطاکاری را مورد غفران و رحمت خود قرار می دهد.                                                           هین مکن زین پس فراگیر احتراز

                                            که ز بخشایش دَرِ توبه است باز

حضرت ولی عصر، نیز همانند پیامبران برحق پیشین ،از خصوصیات و مهربانی های آنها برخوردار است و حتّی بیش از آنها هم مهربان و رئوف است و یا به بیان عارضانه تر ولی عصر مثل یک طبیب مهربان در انتظار بهبودی ما از اوضاع بیمارگونۀ خطا و گناهکاری است او همیشه منتظر برگشت و توبۀ ماست وشاید به همین علت هم، یکی از القاب حضرت «منتظِر» است.

 و اما در مورد یاران حضرت ،با قدری تـامل در این فراز از دعای عهد که می فرماید: "اللهمّ اجعلنی من انصاره واعوانه و......والسّابقین الی ارادته والمستشهدین بین یدیه... " به نظر میرسد مراتب یاری دهندگان امام زمان (عج)را درهشت مرحله بیان می دارد؛ از نصر آغاز می گردد وتا استشهاد  ادامه می یابد.

 

   برگرفته از سخنان ارزشمند حضرت آیت الله جوادی آملی، پیرامون تفسیر آیات 91 و 92 سوره مبارکه یوسف – با کمی تغییر
-ماه مهر پرور،مصطفی دلشاد تهرانی،تهران،دریا،صص۵٠٢و۵٠۵.




:: برچسب‌ها:

نویسنده : هم عهدان منتظر
تاریخ : چهارشنبه ٤ اسفند ۱۳۸٩