پاسخی به سوال مطرح شده که در قسمت نظرات

بعضی از روایت در خصوص ویژگی یاران حضرت ،نشان می دهد منتظران و یاوران باید از روحیات و خصوصیات عالیه برخوردار باشند، چنین روحیاتی در خود سراغ نداریم و با وجود بعضی از گناهان کبیره انتظار و امید داریم جزء یاوران حضرت باشیم آیا این اندیشه درست است و توبۀ این طور انسانها پذیرفته است؟

   احساس گناه خود یک فضل و رحمت است از طرف خدا و اینکه انسان بداند  که گنهکار است و در صدد برآید که همانند انسان در حال غرق شدن، راه نجاتی برای خود پیدا کند؛ یک توفیق الهی است و به تعبیرقرآن توبۀ الهی است بر انسان، نکته دیگر اینکه راه توبه همیشه باز است و هرگاه انسان متوجّه شود تا به حال اشتباه می کرده، امکان بازگشت به سمت مسیر اصلی بندگی وجود دارد.

  توبه بازگشت به سوى خداست از آنچه دورى مى آورَد، از آنچه پلیدى به بار مى نشانَد، ازآنچه آدمى را از باران رحمت خدا محروم مى سازد.

 نمونۀ بارز این مطلب "حُر" است که در روز عاشورا به اشتباهش پی برده،و جزءِ شهداءِ کربلا محسوب می شود.بسیاری بر این باورند که وی تحت تاثیر سخنان امام تغییر جبهه دادو به  یاری ایشان شتافت امّا حقیقت آن است که این روحِ معیّت که در «حرّ» تجلّی کرد؛تحت  تاثیر تربیت تکوینی امام معصوم در او پدید آمده بود نه تربیتی که از راه درس وکتاب ومدرسه حاصل می شود.باشد که ما هم در توسلّمان به معصومین از روح معیّت بهره مند شویم.

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند    آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند

 اما مهمتر از این یک نمونۀ قرآنی هم وجود دارد و آن  برادران حضرت یوسف علیه السلام بودند که هم پسران و هم برادران پیامبر بودند، و چند گناه کبیره مرتکب شدند؛ مثل 1- دروغ گفتن به پیامبر خدا 2- قصد کشتن پیامبر خدا 3- آزار و اذیّت روحی و جسمی به پیامبران و 4-  تهمت زدن به پیامبر ، اما زمانی که از کار خود پشیمان شدند و به یعقوب گفتند :برای ما طلب استغفار کن، پدر فرمود:

«قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّیَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»؛  به زودی از پروردگارم برایتان طلب آمرزش می کنم.قطعاً اوست که  بسیار  آمرزنده و مهربان است.

و یا زمانی که آنان توبه کنان به حضرت یوسف گفتند: «قالوا تَاللّهِ لَقَدْ آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنَا وَإِن کُنَّا لَخَاطِئِینَ»

حضرت فرمودند: «قَالَ لاَ تَثْرَیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَکُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ »

فرمود: امروز بر شما هیچ سرزنشى نیست ‏خدا شما را مى‏آمرزد و او مهربانترین مهربانان است.

پس  میتوان نتیجه گرفت که :

توبه و بازگشت اگر حقیقی و از عمق جان و درک و فهم باشد دریای رحمت خداوند را به تلاطم می اندازد و هر خطاکاری را مورد غفران و رحمت خود قرار می دهد.                                                           هین مکن زین پس فراگیر احتراز

                                            که ز بخشایش دَرِ توبه است باز

حضرت ولی عصر، نیز همانند پیامبران برحق پیشین ،از خصوصیات و مهربانی های آنها برخوردار است و حتّی بیش از آنها هم مهربان و رئوف است و یا به بیان عارضانه تر ولی عصر مثل یک طبیب مهربان در انتظار بهبودی ما از اوضاع بیمارگونۀ خطا و گناهکاری است او همیشه منتظر برگشت و توبۀ ماست وشاید به همین علت هم، یکی از القاب حضرت «منتظِر» است.

 و اما در مورد یاران حضرت ،با قدری تـامل در این فراز از دعای عهد که می فرماید: "اللهمّ اجعلنی من انصاره واعوانه و......والسّابقین الی ارادته والمستشهدین بین یدیه... " به نظر میرسد مراتب یاری دهندگان امام زمان (عج)را درهشت مرحله بیان می دارد؛ از نصر آغاز می گردد وتا استشهاد  ادامه می یابد.

 

   برگرفته از سخنان ارزشمند حضرت آیت الله جوادی آملی، پیرامون تفسیر آیات 91 و 92 سوره مبارکه یوسف – با کمی تغییر
-ماه مهر پرور،مصطفی دلشاد تهرانی،تهران،دریا،صص۵٠٢و۵٠۵.

/ 9 نظر / 11 بازدید
زهرا

سلام حال شما چطوره ؟ مدتی بود به دلایلی شخصی نتونستم بیام اینترنت ،امیدوارم کم لطفی های من را ببخشیدوبلاگ شما را باافتخار لینک کردم برایم دعا کنید موفق باشید [گل][نیشخند]

ابراهیم

سلام به روزم و منتظر حضور سبز شما[گل][گل]

ساقي

سلام چه مطالب خوبي اينبار گذاشتين اميدوارم طبيب ما هم زود زود بياد[گل]

استاذنا

درخصوص تعداد ياران امام زمان(ع) روايات و متون ديني اختلاف دارند. از برخي روايات استفاده مي‏شود كه تعداد ياران امام زمان(ع) 313 نفر هستند.(1) مفضل بن عمر از امام صادق(ع) گزارش نمود: "گويا مي‏نگرم قائم را بر منبر كوفه و 313 نفر يارانش، كه پيرامونش گرد آمده‏اند، به شمار اهل بدر"(2) در برخي از روايات ديگر، تعداد ياران امام زمان(ع) ده هزار بيان شده است. ابوبصير از امام صادق(ع) روايت مي‏كند: "تا حلقه كامل نگردد، قائم خروج نمي‏كند... كامل شدن حلقه ده هزار نفر است". همچنين در روايات ديگر تعداد ياران امام از دوازده تا پانزده هزار ذكر شده است.(3) مضافاً بر اين كه در برخي روايات ديگر به توده‏هاي انبوهي اشاره شده است كه از نقاط گوناگون جهان، به ويژه مشرق زمين به كمك امام مي‏شتابند.(5)

استاذنا

بنابراين مقصود از آن دسته روايات كه تعداد يارن امام را 313 نفر ذكر كرده، آن نيست كه ياران امام تنها همان تعداد هستند. شايد منظور اين باشد كه اين تعداد فرماندهان و وزيران و از ياران خاص امام باشند كه در آغاز، هسته‏هاي اصلي نيروها را برعهده دارند و پس از پيروزي، براي ارشاد و دادرسي و كارگزاري به سرزمين‏هاي دور و نزديك فرستاده مي‏شوند. امام صادق(ع) فرمود: "آنان پرچمداران لشكرها و كارگزاران امام روي زمين هستند" از اين گروه، به "نقباء" "خواص" و "ذخرالله" تعبير شده است.(6) شايد منظور از 313 كساني باشند كه نخستين گروندگان به حضرت هستند كه در انتظار ظهور موعود در مكه مي‏باشند. با گرد آمدن اين گروه، دعوت حضرت آغاز مي‏شود. پس از انتشار خبر و گزارش آن، ديگر ياران امام زمان به آنها ملحق مي‏شوند. امام صادق(ع) فرمود: "سيصد و سيزده نفر ياران با او بيعت مي‏كنند. او تا هنگام كامل شدن ده هزار نفر در مكه اقامت كرده، پس رهسپار مدينه مي‏گردد"(7)

استاذنا

علامه مجلسي همين معنا را از روايات استنباط كرده و مي‏نويسد: "ياران مهدي، منحصر به 313 نفر نيستند، بلكه اين شمار ياراني هستند كه حضرت به كمك آنان حركت را آغاز مي‏كند".(8) در بعضي از روايات آمده است كه تعدادي از ياران امام زمان(ع) را زنان تشكيل مي‏دهند. امام باقر(ع) فرمود: "سوگند به خدا، سيصد و اند نفر بدون وعده پيشين گرد مي‏آيند در ميان آنان پنجاه زن است"(9) وجود زنان در ميان خواص و وزيران مهدي نشانگر اوج و عظمت والاي زنان در انقلاب جهاني حضرت مهدي(ع) است. ياران مهدي (ع)، از صنف و نژاد ويژه‏اي نيستند، بلكه از گروهها و نژادهاي گوناگون و از سراسر جهان هستند.(10) و اكثريت قريب به اتفاق ياران امام زمان(ع) را جوانان تشكيل مي‏دهند. امام علي(ع) فرمود: "ياران مهدي همه جوانانند و پير و كهنسال در ميان آنان وجود ندارد، جز تعداد اندكي كه مانند سرمه براي چشم و نمك براي غذا لازم هستند البته كم‏ترين چيز مورد نياز در غذا نمك است".(11)

استاذنا

ياران جوان‏ در اين كه مقصود از جوان بودن چيست، دقيقاً نمي‏توان اظهار نظر كرد آيا مقصود از جوان بودن آن است كه ياران حضرت از نظر سني جوان هستند و يا از نظر روحيه و قدرت؟ كوتاه سخن اين كه ياران حضرت مهدي(ع) در انحصار 313 تن نيست. اين تعداد، گوياي نخستين گروندگان به حضرت، يا گوياي حلقه اوليه از فرماندهان و كارگزاران حضرت، يا گوياي تعداد نفراتي است كه امام در آغاز حركت با اين عده حركت مي‏كند. ميان ياران اوليه؛ يعني 313 تن طبق روايت پنجاه زن وجود دارد اكثر قريب به اتفاق ياران حضرت مهدي را جوانان تشكيل مي‏دهند. پي نوشت‏ها: 1 - بحارالانوار، ج‏52، 341؛ نعماني، الغيبة، ص 315؛ منتخب الاثر، ص 166. 2 - الغيبة نعماني، ص 307. 3 - سيد بن طاووس، الملاجم و الفتن، ص 65، به نقل از مجله حوزه، ويژه امام زمان(ع)، ص 295. 4 - ارشاد مفيد، ج‏2، ص 383. 5 - مجله حوزه، ويژه امام زمان(ع) ص 296؛ بحارالانوار، ج‏53، ص 7. 6 - ارشاد مفيد، ج‏2، ص 383. 7 - بحارالانوار، ج‏52، ص 323. 8 - بحارالانوار، ج‏52، ص 223. 9 - ينابيع الموده، ص 249.ؤ 10 - بحارالانوار، ج‏53، ص 334؛ نعماني، پيشين، ص 315؛ طوسي، الغيبة، ص 284.