چرا ما از بردن نام امام زمان نهی شده ایم؟

و این دسته از روایات نشان می دهد بردن نام ایشان بطور کلی در همه جا و همه حالات ممنوع و حرام نیست .

نتیجه گیری : حرمت نام بردن حضرت ولی عصر (عج) در صورت خوف ضرر رسیدن به وی و یا طبق ملاکهای تقیه می باشد در غیر این موارد به چند دلیل جایز است :

1- حرمت در مورد تقیه ، جواز در غیر آن موارد ، تنها راه جمع بین روایات و حمل کردن روایات مطلق بر روایات مقید می باشد ، روایات مطلق همان قسم اول از روایات و روایات قسم دوم ( از جهت خوف مطلق بودن ) به وسیله قسم سوم که دلالت داشتند بر این که حرمت نام بردن ایشان بستگی به موارد تقیه دارد مقید می گردد ، نتیجه این که منظوراز عدم جواز نام بردن در قسم اول و دوم روایات در مورد تقیه است و اگر این راه را نپذیریم وقتی که قسم اول و دوم از روایات با قسم سوم تعارض کردند از اعتبار ساقط می شوندکه در این صورت اصل جواز نام بردن می شود و اگر قایل به تغییر هم شویم در این صورت نیز حکم به جواز تصریح به نام حضرت مهدی (ع) خواهد بود ، بهترین دلیل بر صحیح بودن این راه جمع قسم چهارم از روایات است که دلالت صریح بر جواز نام بردن حضرت داشتند .

 

2- احادیث فراوان از طریق اهل بیت وارد شده که در آنها تصریح شده که اسم حضرت مهدی (عج) اسم پیامبر (ص) است و کنیه اش همان کنیه ایشان است . این خود در ردیف نام بردن امام زمان (عج) است زیرا ظاهر بعضی از روایات ممنوعیت نام حضرت را طوری دانسته که افراد مورد خطاب اسم حضرت را نداند چیست نه اینکه محض تلفظ نام حضرت ممنوع باشد .

 

بنابراین نام مبارک حضرت مهدی (عج) که عبارت از ( محمد عج ) فرزند امام حسن عسکری (ع) می باشد که امثال زمان ما که از این جهات مورد تقیه نیست جایز است و اشکالی ندارد .

 

/ 2 نظر / 9 بازدید
داستانک

این اعیاد فرخنده را خدمت شما دوست عزیز مومن و خدجو تبریک عرض می کنم. امیدوارم در راهی که گام برداشته اید پیروز و مستدام باشید انشاالله

حسن بوربور

ممنون به وب خوت سر زدی باز هم بیا شاد میشم مثل همیشه زیبا و معنوی ای جفـــای تــو ز دولــت خــوبتــــر و انتقـــام تــو ز جـــان محبـو بتــــر نــار تــو اینـست نـورت چــون بــود ماتم این تا خود که سورت چون بود از حـــلاوت هـا کــه دارد جـــور تــو وز لطـــافـت کــس نیــابد غـــور تــو نــالـم و تـرســم کــه او بـــاور کنـــد وز کـــرم ان جــور را کـمتـــر کنــــد عاشقم بـر لطف و بـر قـهرش بجــد بوالعجب من عاشق این هـردو ضـد والله ار زیــن خــار در بستـان شوم همچــو بلبل زین سبب نــالان شوم این چــه بلبل ایـن نهنــگ اتشیست جمله ناخوشهازعشق او خوشیست